Nye Orgalim SI 24 leverings- og monteringsbetingelser

Bryne 10. september 2024

Advokat Lars Heskje

1. Innledning

Orgalim (tidligere Orgalime) sine “General Conditions for the Supply and Installation of Mechanical, Electrical and Electronic Products” ble i juni 2024 oppdatert etter ti år med forrige revisjon Orgalime SI 14. Revisjonen er av mindre karakter og har implementert tilsvarende endringer som ble gjort i Orgalim S 2022 (fra S 2012) som er Orgalim sin standard for levering uten montering. Orgalim beskriver at SI 24 “are to a great extent based on the Orgalim Supply Conditions, which were most recently revised in 2022”.

2. Virkeområdet for orgalim si 24

Orgalim SI 24 tilsvarer Norsk Industri (som sammen med sine søsterorganisasjoner i Norden leverer de nordiske betingelsene) sine standardbetingelser NLM19.

SI 24 er revisjon fire, hvor første i rekken var «Orgalime SE 94» som ble utgitt i 1994. Betingelsene erfarer vi er godt kjent i industrien.

SI 24 er primært ment for internasjonale kontrakter hvor leverandøren i tillegg til å levere utstyr/komponenter, også skal montere utstyret der hvor det leveres, normalt hos kjøperen (eller integreres i kjøpers utstyr).

SI 24 er i samme familie som Orgalim S 2022, og har en del fellestrekk med denne. Se nærmere om S 2022 i vår tidligere artikkel her. En av de viktigste forskjellene fra S 2022 er at SI 24 regulerer overtakelsestidspunktet mer utførlig, i tillegg til at den inneholder endringsregler.

Dersom man ikke benytter SI 24 eller tilsvarende betingelser, vil man måtte finne svar på evt. problemstillinger i bakgrunnsretten. I norsk sammenheng er kjøpsloven nærme typetilfellene som er tiltenkt SI 24, men at denne er gjeldende bakgrunnsrett er ikke sikkert, da kjøpsloven ikke har særskilt regulering for tilfeller hvor montasje er en del av kontraktsarbeidet. Entrepriserettslige situasjoner er mer nærliggende, men dette er i norsk rett bare lovregulert gjennom forbrukerlovgivning (håndverkertjenesteloven, bustadoppføringslova, etc.). SI 24 er tilsvarende som S 2022 ikke ment for forbrukere.

3. Nærmere om Orgalim SI 24

3.1 Endringer fra forrige revisjon SI 14

Forrige revisjon SI 14 ble revidert i lys av den gang ny Orgalime S 2012. Det er klart slektskap mellom standardene og vi utelater i det videre de endringer som er hentet direkte fra Orgalim S 2022, herunder revisjon av definisjoner, regulering av immaterielle rettigheter og konfidensialitet, og krenkelse av disse.

Her som i S 2022 er det heller ikke tatt inn bestemmelser om prisregulering. Dette er viktig å vurdere nærmere dersom kontraktsarbeidene har oppstart langt frem i tid, eller skal pågå lenge. Der hvor leverandøren ikke har full kontroll på innkjøpspriser og bevegelser i markedet flyttes eller fordeles risikoen over på kjøper eller deles mellom partene. Indeksregulering bør partene vurdere nærmere opp mot den faktiske leveransen og eventuelt supplere med egne regler (og formler) i avtalen.

3.2 Terminologi

SI 24 har enkelte steder oppdatert språket/begreper. Blant annet er tidligere begrep «Plant» byttet til «Product», og «Test before shipment» er byttet til de mer alminnelig brukte «Factory Acceptance test» (FAT), «taking-over tests» og «Site Acceptance Test» (SAT).

3.3 Forberedelser og arbeidsforhold; godkjenninger (artikkel 14) og register på byggeplass (artikkel 19)

SI 24 har tatt inn en ny regulering for sertifisering og autorisering i artikkel 14. Dette innebærer at dersom kjøper er nærmest til å skaffe sertifisering og autorisering for montasje, så plikter kjøper å gjøre dette tilgjengelig for leverandøren. Dette skiller seg fra den gamle SI 14, som var taus på dette området.

I artikkel 19 er det lagt til en regulering som skal hjelpe partene i å dokumentere forhold som kan få betydning for uventede hendelser som kan oppstå i kontraktsarbeidet. Leverandøren må utarbeide og følge opp et registrer på montasjestedet («site register») for å registrere hendelser – bestemmelsens formål er å skaffe partene en bedre bevissituasjon.

3.4 Endringsregler (artikkel 28)

I tidligere SI 14 kunne leverandøren avvente å utføre endringsarbeidene når partene ikke ble enige om konsekvensene i endringens pris og tid. Dette kunne dermed gå ut over prosjektets totale leveringstid og risikoen var kjøpers alene. Forsinkelser på grunn av omtvistede endringer var som en konsekvens av dette eksempelvis ikke dagmulktbelagte.

Den nye artikkel 28 i SI 24 fastslår imidlertid at leverandøren skal levere et tilbud på endringen sammen med en frist for kjøper å akseptere endringskonsekvensene. Dersom kjøper ikke aksepterer konsekvensene innenfor fristen, skal endringsordren bortfalle. Begge parter må dermed bidra til en effektiv fremdrift, og bestemmelsen fremstår med dette noe mer balansert mellom leverandør og kjøper.

3.5 Risikoovergang (artikkel 29) og overtakelse (artikkel 36)

I forrige revisjon SI 14 gikk risikoen for leveransen over fra leverandør til kjøper på forskjellig tid for produktet/komponenten og for montasjearbeidene. Risikoen for produktet ble overført per avtalte INCOTERMS (FCA), mens montasjearbeidet ble overtatt per overtakelsestidspunkt.

I SI 24 overtas produktet tilsvarende per avtalte INCOTERMS (FCA), mens risikoen for montasjearbeidene er kjøpers risiko fra starten av kontraktsarbeidene (bortsett fra dersom leverandøren handler uaktsomt). Dette fordi kjøper er nærmere å kjenne til og dermed begrense risiko ved montasjestedet siden dette normalt er kjøpers sted, se ny artikkel 29.

For øvrig var montasjearbeidene i SI 14 regulert slik at kjøper overtok enten ved en «taking-over test», eller når leverandøren varslet kjøper om at arbeidene var ferdigstilte. Leverandøren har en interesse i å varsle slik ferdigstillelse for å hindre dagmulkt, mens kjøper naturligvis har en interesse i å få det avtalte produktet til avtalt tid, og det forelå dermed en interessemotsetning hvor en mangel kanskje ikke ble synlig før lenge etter overtakelsen fant sted.

For å håndtere denne problemstillingen har man i SI 24 samme varsel om ferdigstillelse fra leverandør, men i tillegg er det lagt til at leverandøren må gi en frist for kjøper på 7 dager for å melde tilbake om mangler ved arbeidene, og dermed ikke akseptere en overtakelse. Dette gir kjøper en foranledning til å gjøre egne undersøkelser og tester av produktet og slik få avdekket eventuelle mangler raskt.

3.6 Betaling, (artikkel 45, tidligere artikkel 46)

I SI 14 og 24 har man to sett med betalingsbestemmelser avhengig av hvilket prisformat som benyttes, enten regningsarbeid eller fastpris.

Ved regningsarbeid vil milepæler i SI 24 være en tredjedel per kontraktsinngåelse, og deretter resterende ved levering. I SI 14 hadde man tre milepæler: 1/3 per avtaleinngåelsen, 1/3 per ferdig produsert og siste 1/3 per levert produkt på byggeplass. Ved fastpriskontrakter delte man opp i 30/30/30/10 betalingstakt i SI 14. i SI 24 er det tilsvarende forenklet som ved regningsarbeider, med 30 prosent ved kontraktsinngåelse, 60 prosent ved levering og resterende ved overtakelsen.

Leverandøren kunne dermed både ved regningsarbeider og fastprisformat fakturere raskere for pågående arbeid i SI 14 enn hva som er tilfellet i SI 24.

3.7 Skade på arbeidene, artikkel 53

Det er kjøper som har risikoen for skader på kontraktsarbeidene, som nevnt ovenfor i punkt 3.4. Det er imidlertid normalt at leverandøren er den som kjenner leveransen og utstyret best. Derfor har SI 24 tatt inn en bestemmelse om at kjøper kan kreve at leverandøren utbedrer skader som oppstår, men da mot betaling ettersom dette er kjøpers risiko (om ikke leverandøren har handlet uaktsomt). Dette synes å være en hensiktsmessig og praktisk regulering.

4. Oppsummering

Vi anbefaler generelt å benytte standardbetingelser som alminnelige kontraktsbetingelser. Partene har dermed sikret at avtalen er mer fullstendig og det oppleves ofte tryggere for motpart å benytte noe som er kjent og standardisert. Videre vil det ved benyttelse av slike fremforhandlede standarder være en godt balansert løsning på de ulike problemstillinger, siden bransjeorganisasjonene som står bak betingelsene skal ha hensyntatt begge parter. Ved å benytte standardbetingelser er det heller ikke like stort behov for å forhandle og tilpasse avtalen for hver leveranse, noe som sparer begge parter for kostnader.

Partene bør kjenne til de ulike standardene og hvilken som er best egnet til sin leveranse eller sitt kjøp, samt hvordan de ulike standardene tar sikte på å gi løsning til de ulike problemstillingene.

Oppsummert er SI 24 etter vårt syn godt balansert – og trolig noe bedre balansert enn tidligere på bakgrunn av blant annet oppdaterte endringsregler som nå i mindre grad gir leverandør alene kontroll ved uenigheter rundt endringskrav. Imidlertid er senere betalingstakt noe som kan svekke leverandørens prosjektlikviditet, og som må tenkes gjennom dersom omfattende produksjonskostnader (og dermed om betalingsmilepæler må avtales særskilt).

Standarden er (straks) tilgjengelig via Norsk Industri, og (allerede) via Orgalim sine nettsider.

Kontaktskjema

Spørsmål om eiendom og entreprise?

Opphavsrett © 2017 — 2024
Bjørnsen Advokatfirma | Personvernerklæring

Zebra Media Stavanger * Digital markedsføring og grafisk design